Templebar D-kuld

Jeg vidste, jeg ikke havde forstået det korrekt. Det har jeg sjældent :hoho:

Vildtfarvet kender jeg selvøflgelig, men jeg havde glemt, cinnamon (hos abyer) hedder sorrel i DK. Jeg vidste godt, at de ikke var genetisk røde, men det bliver de jo alligevel kaldt uofficielt? Ligesom brune katte vel også gentisk er sorte.

Nu går jeg ud fra, du mener Stort O - ikke sort O :hoho: - men i det mindste kan jeg forstå, at det store O så faktisk står for orange, eller … ? Og det, jeg egentlig ville frem til, selv om jeg fik blandet nogle koder sammen, er, at man i hvert fald i nogle lande har orange katte? Eller hvad?

Er det tlfældigt, at ems-koden for sort er n og for sorrel o - eller har det noget med (fransk) noir og orange at gøre? Det ville jo give mening (for mig) al den stund, at FIFé er en fransk organisation.

Korrekt, det var en ipad typo :hoho:

Orange er det vi kalder røde :smil: Kaldes også nogle gange ginger.
Jeg tror n er for noir, men ved det faktisk ikke, tror det er et tilfælde med o’et dog, for så nyt er systemet heller ikke at man ikke havde nogenlunde styr på genetikken bag på det tidspunkt :slight_smile:

Edit: ser jeg på listen her og de forskellige bogstaver og franske navn er der vist ingen sammenhæng overhovedet :slight_smile: http://www1.fifeweb.org/dnld/rules/FIFe%20EMS%20system%20user%20guidelines.pdf

1 Synes om

Interessante navne :grin: Er der nogen sammenhæng udover at det er med D og morede dig? :hoho:

1 Synes om

[quote=“Eva_K, post:43, topic:237653, full:true”]

Både-og :wink: De begynder med D og har i større eller mindre grad en relation til Irland og aristokratiet :slight_smile:

Drunken Duchess stammer fra for en del år siden, hvor Sofie Plovdrup skrev på Facebook og bad om inspiration til deres Dobbelt D kuld. Mit eneste bud var Drunken Duchess, men det syntes Sofie ikke passede til en yndig fluffy birma. Så besluttede jeg, at kom jeg så langt som opdrætter, at jeg fik et D-kuld og der var en pige, skulle hun dælme hedde Drunken Duchess :smiley:

Det - sammen med det faktum, at Jools altid er blevet omtalt som Prinsessen på udstillinger - gjorde, at jeg valgte aristokrati som tema. Irland er altid med på en eller anden måde :slight_smile:

Diana Daria er et kompromis mellem reelt tre temaer :wink: Diana er efter Lady Di, der har irske aner og Daria er en havprinsesse (og ny ejer har gerne havet som tema i sine navne). Samtidig kunne jeg godt lide rytmen og vi kunne stadig holde os inden for 35 karakterer, alt inklusive :slight_smile:

Dame and a half er dels fordi jeg skulle bruge et tredje pigenavn og Dame er en honorær adelig titel. “And a half” er engelsk slang, der forstærker det foregående ord (lægger 50% til) og så syntes jeg, det lød sjovt :slight_smile:

Duke of Gogarty - første del er jo ret oplagt og eftersom Gogarty er et stort værtshus midt i Temple Bar, Dublin (mit stamnavn), så passede det helt perfekt :smiley:

Desmond Tutu er nok det navn, der virker mindst oplagt. Desmond er et adeligt familienavn i Irland og da jeg helst ikke “nøjes” med ét navn, ledte jeg efter en kombination og der faldt Tutu bare bedst. Samtidig hedder killingernes far Barack Obama og de er alle brune, så Desmond Tutu passer også :smiley:

Ligesom Sofie kastede jeg bolden op på Facebook efter lidt inspiration og det fik jeg flere bud på - bl.a. navnet på en “rigtig” irsk adelsfamilie tibage fra middelalderen, der hed Dalcassians. Det passede jo perfekt :slight_smile: “Folly” beskrives meget fint her: Folly (havekunst) - Wikipedia, den frie encyklopædi

Dun Donovan er også til dels et resultat af mit opråb på Facebook. Donovan er som Desmond familienavnet for en adelig familie i Irland og Dún betyder fort på irsk. Udtalemæssigt lyder det ligesom det spanske Don, som igen bruges om adelsmænd :slight_smile:

Så der ligger faktisk en del arbejde bag dem :wink:

5 Synes om

Så er der lidt nyt fra fødekassen :hjerte:

Mini (orange) er stadig den klart mindste, men fejler absolut intet, hverken i forhold til sugeevne eller stædighed :hjerte: Hans primære problem er, at han er den mindste af 7 (og ikke f.eks. “bare” den mindste af 6). De har besluttet kun at bruge i alt 6 patter og han vil kun bruge to - om han så skal undvære, skal han ikke nedenunder……. Stædighed er en dyd, siger man jo :wink:

Fordi han er så lille vælger jeg nu at forsøge at supplere ham lidt. Han tager på, men ikke så meget som jeg kunne ønske, fordi han bruger for meget af sin energi på at kæmpe om de rigtige patter, så ideelt set skal han op på størrelse med den mindste pige i løbet af de næste dage :smiley:

18 Synes om

Jeg har set andre steder at man anbefaler at give de store i kuldet (også, altså så det er skiftevis), så de små i kuldet får en chance for at få en pat nemmere :slight_smile: Pøj pøj med dem.

2 Synes om

Anne gav Brian teamet enepatstid så den der nu lige haltede lidt efter den dag kunne få fløden :slight_smile:
Bare en ide jeg har set givet godt ud :slight_smile:

2 Synes om

Men i hans tilfælde holder du jo heller ikke liv en killing, der ikke kan klare sig selv ellers. Han er bare uheldig at have så mange konkurrenter på et vigtigt tidspunkt i sit liv :slight_smile:

1 Synes om

Ja, det er nemlig et meget vigtigt aspekt. Han fejler absolut intet, så jeg håber da, jeg nu kan få ham op i vægt. Pyt med, at han ikke bliver den største og at han måske endda altid vil være lidt lille i det - bare han er sund :hjerte.

Her til morgen har han taget 9 gram på i forhold til i går morges - og er heller ikke så sart med, hvilken pat han vil have :smiley: Den skal dog stadig være i øverste række, han vil ikke begraves :wink:

5 Synes om

Måske siger hans instinkt ham, at det ikke vil være godt for ham at blive begravet under sine noget tungere søskende :slight_smile: Måske er han den mindste OG den klogeste i kuldet :wink:

2 Synes om

Det første vil jeg bestemt ikke afvise - men med mit kendskab til burmeserdrenge er jeg ikke helt sikker på det sidste :stuck_out_tongue:

2 Synes om

Bambina var godt nok født i nogenlunde samme størrelse som de tre andre, men allerede to døgn senere, var de andre stukket af fra hende vægtmæssig og Garfield vejede på et tidspunkt det dobbelte :tihi:

Men hun var den første til at åbne øjnene og var absolut ikke bagud på nogen punkter, udover størrelsen … men de var så (heldigvis) kun 4 i kuldet.

11 Synes om

Ja, der er godt nok størrelsesforskel på det billede :hjerte:

Jeg har lige vejet Mini til 80 gram, så det går pt. støt og roligt fremad :slight_smile: Bare det går den rigtige vej, er jeg glad - så pyt med, om han forbliver Mini :wink:

2 Synes om

Stort Tillykke med kuldet :heart_eyes: jeg har haft et par stykke der blev støttefodret, den har nu pænt indhentet det forsømte, dejligt han trives den bette :heart_eyes:

1 Synes om

Godmorgen :smiley:

For dem, der ikke har hilst på ham på Facebook, er der her et billede af sødeste Mini - med åbne øjne und alles :hjerte:

26 Synes om

Nårh hvor er han sød :hjerte: :heart_eyes:
Godt han trives den lille figther.

En hurtig google seach viser også mange boksere heraf en irere med navnet Donovan - så “fighting is in the name” :grin:

Go boy go :thumbup:

1 Synes om

Jeg har liket i vildskab på Facebook. :grin: Han er så fin, så fin. :smelter: Sådan en lille sej fighter. :hjerte:

1 Synes om

Så fandt jeg ud af, hvem Katia Elise Høst er :wink: Jeg havde godt lagt mærke til “like’erne” :smiley:

Han melder, at her til morgen vejede han 92 gram, så han forventer, at han i morgen tidlig har fordoblet sin fødselsvægt - og det er faktisk ikke helt skidt :wink:

12 Synes om

Dejligt at høre det går fremad med ham :slight_smile:

1 Synes om

Lidt awwww fra morgenstunden :wink:

Mini får en krammer af sin mor :hjerte:

Rød pige stikker hovedet op fra bjerget af killinger :hjerte:

Minis vægt går støt opad, men han er stadig langt bagefter de andre.

23 Synes om