Toiletinteresse?

Mine går ikke op på komfuret - det er indlært vha straf… Fra helt små. De har aldrig haft chancen og de skelner om pladen er slået op eller om den er nede. Er den oppe er det no go.

Den straf der er brugt er et pust i ansigtet - og virker det ikke, så tænder jeg emhætten.

Ved alle katte jeg har og har haft har en enkel gang - og ved Snowshoerne to gange fordi de er SÅ nysgerrige og naive:-) - været nok.

Men de har heller aldrig haft muligheden… De har de med bordene - og det bliver d eved med. Jeg anser det ikke for at problem.
Når der er gæster går de aldrig der op. jeg ved ikke hvorfor.

Killingerne gik heller ikke der op. Igen tilfældigt.

Jeg vil ikke anbefale, at man straffer en kat for at gå på bordene. Men at puste dem ned fra et komfur er i orden. Det er trods alt meget farligt for både kat og hus, og derfor helliger midlet målet i mit hjem. Men det kræver at timingen og intensiteten er helt perfekt. Ellers bliver katten bare bange for dig… Og skal man gentage mere end to gange, så virker det ikke, så er man bare ved at nedbryde tilliden.

Så desværre… jeg kan ikke give noget håb herfra:-) Selvom jeg har trænet lidt af hvert væk og frem gennem årene, så har jeg ikke knækket bord-koden endnu:-)

[QUOTE=ThildeL;745488]
Hver morgen bliver jeg vågnet af den mest ru tunge på hagen, næsen og øjelåget - jeg ved godt han har haft slikket sin dillerdaller og røv med den natten lang, samt hans poter efter han har gravet hans lort ned. […] Jah men jeg er også vokset op med at lege i sandkasse, der altså IKKE var låg på - så kattelort… Ja det var da noget man lavede små sand-kager af :slight_smile: Uhhh hvor ‘farligt’…[/QUOTE]

:klapper:

Hvis jeg får lært Haylee ikke at gå på borde, så har jeg knækket koden! :tihi:

Et lille btw…mit køkken er tildækket at sølvpapir for tiden…det ser så småkt ud.

hehe. Kan høre jeg vist er lidt mere bakterieforskrækket end de fleste :S men der er nu aldrig nogen dyr der har fået lov til at “kysse” mig/slikke mig i ansigtet, til gengæld nusser jeg rigtig meget med Vagn og hun får også et møs eller ti på siden af hovedet dagligt, så tror ikke hun mangler noget i den retning :slight_smile:
men tror jeg blir ved med bordene, for hun accepterer det med nogen af dem (når vi er her) og så må hun sgu også kunne lære det med resten :slight_smile:

og mht varme kogeplader: må tilstå at min holdning er, brænder hun sig, så brænder hun sig. Kan godt være der er nogen der bliver forfærdede over at jeg har den holdning, men hun forstod ikke hvorfor jeg flyttede hende fra vores stearinlys, indtil hun havde brændt poterne. Dog skal det siges at hun altid holder sig fra komfuret når det er i brug. Tror hun er bange for det, aner dog ikke hvorfor :S

og nej, jeg er ikke en bakterieforskrækket nazist. Jeg holder sindsygt meget af min skønne sofafrikadelle og hun er uden tvivl prinsessen i vores lejlighed, men hun er en kat og vil aldrig blive betragtet som mere end som så, her i huset :slight_smile:

TineM: hvorfor er der sølvpapir på dit bord?

Og et lille men mere, hvis man ikke vil have katte på bordet men måske vil udstille på et tidspunkt så har man et problem for der skal katten være på bordet.

Så her må man godt være på bordet, men selv om der af og til falder noget af er de ikke på bordet mens jeg laver mad.

[QUOTE=fiasko guru;745587]
og mht varme kogeplader: må tilstå at min holdning er, brænder hun sig, så brænder hun sig. Kan godt være der er nogen der bliver forfærdede over at jeg har den holdning, men hun forstod ikke hvorfor jeg flyttede hende fra vores stearinlys, indtil hun havde brændt poterne. [/QUOTE]
Ja lidt forfærdet er jeg. Min fantasi kan glimrende forestille sig den sydende lyd af et par poter på en gloende plade - og også hvor meget af huden der vil sidde på pladen bagefter - og hvor langvarigt, smertefuldt og dyrt (for katten personligt og for min pengepung) det kan blive at få katten hel igen…
No way :noway: Hellere forebygge end helbrede.

Katte forstår ikke faren ved en flamme på et stearinlys, fordi det varmer opad, ikke til siderne. De flytter sig for varmen, men fra siden er der ingen advarsel. Så stearinlys står i hurricanes her. Også for vores skyld. Et væltet lys kan starte en brand, også selv om katten ikke kommer noget til.

[QUOTE=Ann R;745603]Ja lidt forfærdet er jeg. Min fantasi kan glimrende forestille sig den sydende lyd af et par poter på en gloende plade - og også hvor meget af huden der vil sidde på pladen bagefter - og hvor langvarigt, smertefuldt og dyrt (for katten personligt og for min pengepung) det kan blive at få katten hel igen…
No way :noway: Hellere forebygge end helbrede.

Katte forstår ikke faren ved en flamme på et stearinlys, fordi det varmer opad, ikke til siderne. De flytter sig for varmen, men fra siden er der ingen advarsel. Så stearinlys står i hurricanes her. Også for vores skyld. Et væltet lys kan starte en brand, også selv om katten ikke kommer noget til.[/QUOTE]

E N I G !

[QUOTE=Ann R;745603]Ja lidt forfærdet er jeg. Min fantasi kan glimrende forestille sig den sydende lyd af et par poter på en gloende plade - og også hvor meget af huden der vil sidde på pladen bagefter - og hvor langvarigt, smertefuldt og dyrt (for katten personligt og for min pengepung) det kan blive at få katten hel igen…
No way :noway: Hellere forebygge end helbrede.

Katte forstår ikke faren ved en flamme på et stearinlys, fordi det varmer opad, ikke til siderne. De flytter sig for varmen, men fra siden er der ingen advarsel. Så stearinlys står i hurricanes her. Også for vores skyld. Et væltet lys kan starte en brand, også selv om katten ikke kommer noget til.[/QUOTE]

Jeg har haft en kat for mange år siden, der ramte en varm kogeplade. Det var ikke sjovt for ham og der røg noget af huden på den ene trædepote, så det kostede en dyrlægeregning :frowning:

Til trådstarter:

En bemærkning som denne

og nej, jeg er ikke en bakterieforskrækket nazist

synes jeg ærlig talt er både tåbelig og unødvendig. Ja, jeg synes, du er hysterisk bakterieforskrækket - især når du øjensynlig ikke har nogen helbredsmæssig årsag til at være det - men der er dælme ikke nogen, der har kaldt dig nazist eller bare noget, der ligner.

Nazi-kommentaren er eftersigende den man trækker frem, når alle argumenter er brugt. Alle lødige…

God pointe med, at de skal stå på borde i andre sammenhænge. Også hos dyrlægen fx.

Og bare at lade stå til, når man tager et dyr og sætter det ind i et menneskeskabt miljø, uden at lære det at færdes der sikkert og ikke til gene - det finder jeg dybt usympatisk. Jeg synes det er menneskers forbandede pligt at lære deres dyr at begå sig i det miljø, som vi trods kræver, at de skal leve og fungere i.

[QUOTE=lenschow;745822]Nazi-kommentaren er eftersigende den man trækker frem, når alle argumenter er brugt. Alle lødige…

Det er jo så dig selv, der er løbet tør for argumenter - lad være med at pådutte os andre dine holdninger!!!

God pointe med, at de skal stå på borde i andre sammenhænge. Også hos dyrlægen fx.

Og bare at lade stå til, når man tager et dyr og sætter det ind i et menneskeskabt miljø, uden at lære det at færdes der sikkert og ikke til gene - det finder jeg dybt usympatisk. Jeg synes det er menneskers forbandede pligt at lære deres dyr at begå sig i det miljø, som vi trods kræver, at de skal leve og fungere i.[/QUOTE]

Jeg finder ærlig talt din holdning til kattehold dybt usympatisk og med en skrigende mangel på indsigt i kattes evner og behov. Hvorfor i alverden skal et dyr lære ved lidelse bare fordi du ikke gider tage en smule hensyn til det dyr, DU har valgt at tage ind i dit liv?

Kan egentlig kun bidrage med denne kommentar “hvad er problemet”? KLIK

Sjovt nok fatter han udmærket at han er uønsket, når jeg laver mad - det samme gør aby’en :slight_smile: Og ingen af dem havde særligt svært ved at lære det… Skulle kun smide dem ned fra bordet omkring 1000 gange først :thumbup:
De er faktisk også ganske dygtige til at respektere et dækket bord - endda trods at deres mad normalt står på spisebordet…

Bliv i troen Tine :slight_smile: og væbn dig med tålmodighed :wink: måske det lykkes for dig engang :slight_smile:
Her er der ingen katte på bordet, når der er mad. Men har en på skulderen når jeg laver det ved køkkenbordet, og en på skødet når jeg spiser :tihi:

[QUOTE=fiasko guru;745587]hehe. Kan høre jeg vist er lidt mere bakterieforskrækket end de fleste :S men der er nu aldrig nogen dyr der har fået lov til at “kysse” mig/slikke mig i ansigtet, til gengæld nusser jeg rigtig meget med Vagn og hun får også et møs eller ti på siden af hovedet dagligt, så tror ikke hun mangler noget i den retning :slight_smile:
men tror jeg blir ved med bordene, for hun accepterer det med nogen af dem (når vi er her) og så må hun sgu også kunne lære det med resten :slight_smile:

og mht varme kogeplader: må tilstå at min holdning er, brænder hun sig, så brænder hun sig. Kan godt være der er nogen der bliver forfærdede over at jeg har den holdning, men hun forstod ikke hvorfor jeg flyttede hende fra vores stearinlys, indtil hun havde brændt poterne. Dog skal det siges at hun altid holder sig fra komfuret når det er i brug. Tror hun er bange for det, aner dog ikke hvorfor :S

og nej, jeg er ikke en bakterieforskrækket nazist. Jeg holder sindsygt meget af min skønne sofafrikadelle og hun er uden tvivl prinsessen i vores lejlighed, men hun er en kat og vil aldrig blive betragtet som mere end som så, her i huset :slight_smile:

[/QUOTE]

Ja ærlig talt, så synes jeg det er en højst besynderlig holdning at ha’.
Jeg har så selv haft en der i et ubevogtet øjeblik sprang op på en varm kogeplade. Jeg opdagede det ved at der var et ‘fint’ katte-pote aftryk på pladen :ked:
Arthur (:sørger:) som han hed var heldigvis dygtig til at ligge stille på bordet med poten i en kop vand.
Han fik forbinding på, som jeg skiftede hver dag, hvor fussen blev renset i kloramin-vand (han lå med poten i et stykke tid) og smurt med fucidinsalve.

OK du er bakterieforskrækket, men ikke bakterieforskrækket nazist :?
Hvad mener du egentlig med det :?

[QUOTE=Ann R;745603]Ja lidt forfærdet er jeg. Min fantasi kan glimrende forestille sig den sydende lyd af et par poter på en gloende plade - og også hvor meget af huden der vil sidde på pladen bagefter - og hvor langvarigt, smertefuldt og dyrt (for katten personligt og for min pengepung) det kan blive at få katten hel igen…
No way :noway: Hellere forebygge end helbrede.
[/QUOTE]
:ok: Enig og desværre på baggrund af egen erfaring.

Katte forstår ikke faren ved en flamme på et stearinlys, fordi det varmer opad, ikke til siderne. De flytter sig for varmen, men fra siden er der ingen advarsel. Så stearinlys står i hurricanes her. Også for vores skyld. Et væltet lys kan starte en brand, også selv om katten ikke kommer noget til.
Jeg har haft en Pyroman kat (NFO), hun var vild med flammer og kunne sidde og stirre på dem i timevis. Hun stak også til flammen med poterne, brændte sig ikke, men fik krøllede hår.

Her i hytten er stearinlys også no-go, eneste undtagelse er hurricanes og så når kattene er luket inde i stuen på 1.sal, når vi har gæster nedenunder.

Jaaaaah, altså!!! Det her er Balloos favorit plads - og det er der da ikke noget at sige til…:love2: Og det er MIN bordplads i køkkenet - men…Jeg må jo bare vente med at lave mad til han engang hopper ned:tihi: Eller nowet:tihi:

[QUOTE=Ann R;745603]Ja lidt forfærdet er jeg. Min fantasi kan glimrende forestille sig den sydende lyd af et par poter på en gloende plade - og også hvor meget af huden der vil sidde på pladen bagefter - og hvor langvarigt, smertefuldt og dyrt (for katten personligt og for min pengepung) det kan blive at få katten hel igen…
No way :noway: Hellere forebygge end helbrede.

Katte forstår ikke faren ved en flamme på et stearinlys, fordi det varmer opad, ikke til siderne. De flytter sig for varmen, men fra siden er der ingen advarsel. Så stearinlys står i hurricanes her. Også for vores skyld. Et væltet lys kan starte en brand, også selv om katten ikke kommer noget til.[/QUOTE]

ENIG ENIG ENIG…
Eeeej nej nej det gør ondt på mig selv bare at tænke på de små bløde trædpuder brændt af og skal skrabes fri af vores kramiske komfur.
Synes da det virker lidt som ligegyldighed over kattens helbred og smerte. tænke
Vil hellere klappe højt og sige “ned!” end at udsætte misseren for smerte og stress til dyrlægen, og tom pengepung…

Nu skal man også passe på ikke at blive for bakterieforskrækket. Fx. da min søster fik børn, købte hun sandkasse UDEN låg med vilje - man dør altså ikke af at røre ved en kattelort og derefter klø overlæben. Derimod bliver immunforsvaret mere modstandsdygtig eller hvad man siger.

Ja jeg lægger absolut ingen tanke i hygiejne omkring mine raske dyr :slight_smile: Jeg kan sagtens sidde og nulre mellem vores missers tæer, da han elsker det - og lige efter bide negle :smiley:

[QUOTE=Temple Bar;745747]Jeg har haft en kat for mange år siden, der ramte en varm kogeplade. Det var ikke sjovt for ham og der røg noget af huden på den ene trædepote, så det kostede en dyrlægeregning :frowning:

Til trådstarter:

En bemærkning som denne

synes jeg ærlig talt er både tåbelig og unødvendig. Ja, jeg synes, du er hysterisk bakterieforskrækket - især når du øjensynlig ikke har nogen helbredsmæssig årsag til at være det - men der er dælme ikke nogen, der har kaldt dig nazist eller bare noget, der ligner.[/QUOTE]

Undskyld, det var mig selv der valgte at tage ordet i brug, det var på ingen måde møntet på nogen, er virkelig ked af hvis det blev opfattet som sådan :frowning: Stupid me :dokdok:

og jeg kunne aldrig drømme om at lade min skønne Vagn gå på varme kogeplader, men skrev det jeg gjorde, om det, i relation til lys. Dog rør hun ingen af delene i dag, så det er ikke et problem, gudskelov.

[QUOTE=Ann K;745915]Kan egentlig kun bidrage med denne kommentar “hvad er problemet”? KLIK

Sjovt nok fatter han udmærket at han er uønsket, når jeg laver mad - det samme gør aby’en :slight_smile: Og ingen af dem havde særligt svært ved at lære det… Skulle kun smide dem ned fra bordet omkring 1000 gange først :thumbup:
De er faktisk også ganske dygtige til at respektere et dækket bord - endda trods at deres mad normalt står på spisebordet…[/QUOTE]

Vores ved osse godt at de ikke må være på bordet når det er dækket med tallerkner. Og de er ellers osse vant til at være der og har deres aktivitetslegetøj stående der som de får guf i. Mest fordi så får jeg ikke jokket gumlestænger ned i gulvtæppet ved et uheld L

Men i al fald vores gamle katte vidste godt at når der var dug på bordet så var det forbudt område. Nu får vi se til jul om de nye osse kan lære det. Vi har ikke lige haft så mange gæster siden vi fik dem :slight_smile: Og jeg dækker altså ikke bord med dug når vi bare er os selv.

Det skal dog siges at hun fik lov til at undersøge kogepladerne her, under opsyn, da hun flyttede ind og hun så dem med varme, undersøgte dem og så har de ikke været spændende siden. Ved ikke lige hvorfor, men hun gider dem bare ikke. Desuden hopper hun altid via vores vindueskarm op på køkkenbordet ( er jeg ret sikker på ) :slight_smile:

Er godt nok ked af at i synes jeg ikke opfører mig ordenligt over for Vagn :frowning: For synes jo jeg behandler Vagn som den kat hun er og kunne aldrig drømme om at lade hende lide overlast. Hun har fået krøllet et enkelt knurhår på et lys ja, men jeg holdt øje med hende imens og hun har ikke været i nærheden siden, så det synes jeg altså er ok. Fair nok hvis i har en anden holdning, men kan i slet ikke forstå min?

Kan godt se i har manglet nogle oplysninger omkring hvordan jeg har gjort nogle ting… Håber det jeg har skrevet, ændrer tingene lidt, i positiv retning :slight_smile: Og jeg vil hellere end gerne forklare yderligere…

Jeg tror såmænd ikke folk synes du behandler Vagn dårligt, men sådan som du skrev det (og det skrevne ord er jo somme tider farligt fordi det så let kan misforstås) lød det som om du ikke syntes det var det store problem at hun hoppede op på en potentiel gloende kogeplade. Og så rejser alle de små hår sig hos folk her :slight_smile:

Og så er det man kan gøre to ting :wink: Løbe skrigende bort fra KatteGale eller sætte sig ned, som du har gjort, og prøve at forklare det lidt bedre :slight_smile:

Vi har osse haft en kat der stak snuden (eller rettere knurhårene) ind i stearinlys et par gange - under opsyn - indtil han fandt ud af at de der tingester var dumme. Det var så for længe siden hvor Hurricane-stager ikke var så udbredte. I dag har jeg slet ikke nerver til levende lys men tidligere har vi da haft juledekorationer osv. Og det ER sjældent at en kat stikker hele krydderen ind i et tændt lys, de snuser først og godt nok varmer et lys mest opad, men der er altså osse varmt på siden af flammen, varmt nok til at de som regel kan mærke at det her er for varmt. Der hvor JEG er nervøs er mere deres haler der kan swishe hen over et lys i et ubemærket øjeblik, hvorefter du har en brændende kat til at styrte rundt og sætte ild til resten af huset (skrækscenarie, men dem er jeg så osse god til at se for mig)

Vores har aldrig vist interesse for at hoppe op på komfuret. De kan da godt gå hen over det når det er slukket, men de hopper altid en anden vej derop og jeg håber de vil kunne mærke hvis der er varmt når de nærmer sig. Jeg prøver at huske at sætte en gryde eller noget på pladen, men for det meste står de gryder vi nu engang har lavet mad i der altså stadig, jeg øser maden op ude i køkkenet og serverer portionsanretninger, det foretrækker jeg. Og så er “lndingspladsen” netop blokeret, og så går de slet ikke derop. I øvrigt er de mereg mere optagede af at tigge mad hos os end at gå rundt i køkkenet når der lige er lavet mad :wink:

Stort set enig med Trekkie. Nja - bortset fra det med kat og lys. Det ville jeg aldrig ha’ haft nerver til. Undtagelsen er, mens vi sidder ved f.eks. spisebordet. Men så holder vi også øje, og lysene slukkes i samme øjeblik vi rejser os. Men jeg er så også ualmindelig forsigtig med ild i det hele taget. En mega-ildebrand i huset overfor da jeg var barn har bestemt givet mig en dyb og livslang respekt.

I vores gamle lejlighed havde vi gaskomfur, og der var det slet ikke samme problem. Det gitterværk, der lå over blussene inspirerede bare slet ikke katte til at gå på dem. Så det har også noget at sige, hvad man har hjemme.
Her er problemet at vi har en glaskeramisk plade som kogeplade, der fra en kats synspunkt ikke er meget anderledes end en bordplade. OG at de skal hoppe op nedefra, hvis de skal derop, og derfor ikke kan se faren - overhovedet. Og Tullen ER deroppe jævnligt, uanset hvad jeg synes. :wink: Hun er selvstændig og hun vil meget gerne sætte sin egen dagsorden. Det er en af hendes charmer, en del af hendes personlighed. :lovelove:

Selv om de gik derop på anden måde, ville jeg nu stadig sikre mig. Jeg ved desværre hvordan hudløse, ødelagte, betændte poter ser ud, det er ikke rart for katten… Her var det af en helt, helt anden grund - men vores dyrlæge sagde faktisk som det første “har han været på komfuret?” Så det må jo se ligesådan ud, og dyrlægerne må se det jævnligt :frowning:
Jeg lader også de brugte gryder stå, ofte dog med en sjat vand hældt oveni, så de ikke brænder til kul og så de køler hurtigere. Men af og til er der jo en gryde man tager med ind. Og så kommer der en gryde med koldt vand på. Da det er rent vand, giver det jo ikke engang ekstra opvask - og jeg får ro i kroppen. :slight_smile: