Urenlig kat

Dyrlægen har undersøgt katten og urinen.

Katten har fået to rum i huset, som er dens alene, og den søger derhen, når den ikke gider kontakt med de andre katte.

Jeg ved ikke, hvordan man fuldstændigt kan udelukke at problemet bunder i noget fysisk/psykisk, men hvis vi antager at det udelukkende drejer sig om en dårlig vane, som du vurderer:

Har du overvejet klikkertræning?

Jeg ved at problemer med at katten tisser udenfor bakken oftest kan afhjælpes herved (forudsat at det ikke skyldes andet end en uvane).
Lær katten at et klik betyder belønning og beløn adfærd i og omkring bakken. Hvis den slet ikke bruger bakken på eget initiativ kan du evt. placere den i bakken, klikke, rose osv.?
Jeg har ikke selv haft problemet, men har i forbindelse med usikkerhed hos en af mine katte haft rigtig stor succes med det og i en bog jeg lånte på biblioteket (mener bestemt den hed “Klikkertræn din kat”) behandlede de også det problem du beskriver.

Personligt kan jeg ikke forestille mig, at jeg ville aflive en kat pga urenhed, hvis katten ikke selv led under det. Jeg ville nok prøve at komme omkring problemet på samme måde som Cæsar/Inge beskriver. :slight_smile:

Og en omplacering, hvis ikke du har succes med klikkeren, synes jeg om ikke andet er et forsøg værd: evt. med aftale om at køber kan returnere katten, hvis problemet ikke løser sig - hvis det går godt, er det fantastisk for alle involverede, hvis ikke ved du at du har udtømt alle muligheder og kan tage det med i dine overvejelser, om hvad der nu skal ske. :slight_smile:

Held og lykke!

Hov, det blev vist nogle rodede sætningskonstruktioner og generelt dårligt formuleret … Håber at du kan finde hoved og hale i det!

[QUOTE=DK Blackangel;772992]
Katten har fået to rum i huset, som er dens alene, og den søger derhen, når den ikke gider kontakt med de andre katte.[/QUOTE]

Hvordan sådan rent praktisk, kan den være sammen med de andre og alligevel have 2 rum alene?
Hvis den kat kan komme i de to rum, kan de andre så ikke også?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;773047]Hvordan sådan rent praktisk, kan den være sammen med de andre og alligevel have 2 rum alene?
Hvis den kat kan komme i de to rum, kan de andre så ikke også?[/QUOTE]

Nej, de andre har ikke adgang til de to rum.

Som sagt vælger den selv pt., om den vil være i de to rum, eller om den vil være sammen med de andre.

[QUOTE=DK Blackangel;773051]Nej, de andre har ikke adgang til de to rum.

Som sagt vælger den selv pt., om den vil være i de to rum, eller om den vil være sammen med de andre.[/QUOTE]

Og det er så det jeg spørger om. Hvordan vælger den det? En kattelem med chip, så kun denne ene kat kan gå ud/ind?

En urenlig kat der bor i et katteri ville jeg altid forsøge at omstille først. Langt de fleste katte - kastrater som fertile - vil reagere med en vis form for stress i et aktiv opdræt. For nogen viser det sig som urenlighed. Denne urenlighed vil i langt de fleste tilfælde forsvinde hvis katten flytter til et hjem hvor der ikke er opdræt, ikke er fertile katte, ikke er ret mange katte.

Hvis ikke dette kunne lade sig gøre så ville jeg leve med det. Jeg har levet i over 5 år med en hankastrat der strintede fordi han følte sig presset af sin mor. Ikke at vi kunne SE at han var presset - det var først da hun døde og han holdt op med at være urenlig - at vi fandt ud af hvorfor han havde haft et problem.

At være opdrætter er noget andet end at være kælekatsejer. Og et aktiv opdræt vil give nogle problemer blandt kattene - også blandt de kastrater man har. Det er desværre noget som langt de fleste mennesker ikke er klare over når de starter opdræt. At der er katte der simpelthen ikke trives i et aktivt opdræt. Denne mangel på trivsel vil give sig udtryk i form af slagsmål og kiv, urenliged, angst, sygdomme m.m.

Det er bagsiden af medaljen - og vores kastrater - måske oprindeligt kælekatte - kan nemt komme til at betale prisen for vores opdræt.

Heldigvis viser det sig i langt de fleste tilfælde at sådanne katte når de omstilles holder op med deres forkerte adfærd. Langt de fleste slagsmål og urenlighed er kattens måde at vise at den ikke trives og når katten trives ( i.e. kommer væk fra det miljø den ikke trives i ) så holder den op med denne forkerte adfærd. Man skal dog ikke vente forlænge for nøjagtig lige som mennesker kan få dårlige vaner så kan katte det også. Års urenlighed KAN være svært at komme af med.

Hvis man fortæller de nye ejere at katten formodentlig er urenlig fordi den bor i et katteri - er sammen med eller tæt på fertile katte - og gør folk opmærksom på at de IKKE må anskaffe sig fertile katte eller lade katten have kontakt til fertile katte - så burde man kunne finde et godt hjem til katten. Med en aftale om, at hvis problemet mod forventning ikke skulle forsvinde så vil man tage katten tilbage. Det er min erfaring at folk hellere end gerne vil give katten tilbage til det hjem den kom fra hvis den ikke trives i det nye hjem. Sålænge man selv er positiv omkring at tage den tilbage. Lav en forsøgsperiode/prøvetid på f.eks. 2-6 mdr hvor forløbet bliver evalueret af begge parter.

Det ER jo ikke anderledes end når vi andre kastrerer vores fertile hanner ( eller hunner for den sags skyld) og finder dem gode hjem. 50% af mine hankatte holder ikke op med at strinte efter kastrationen NÅR DE BLIVER HER I KATTERIET. Men de holder alle som en op når de flytter ud i et neutralt miljø. Men sålænge de går hos mig hvor de kan høre, lugte - og måske se fertile katte - så vil de have behov for at markere sig - i.e. strinte/være urenlige.

Hvis katten har haft blærebetændelse og krystaller i urinen, da adfærden debuterede, så hænger problemet med stor sandsynlighed sammen med, at den forbinder bakken med smerte og ubehag.

Jeg har haft en kat, som udviklede urinsten og var igennem et langt og komplikationsfyldt forløb, som resulterede i penisamputation og diverse komplikationer efter dette.
Efter at han endelig var “rask” igen forbandt han tydeligvis fortsat bakken med smerter og var urenlig. Det tog mig et halvt år at få ham renlig igen - ved at skifte til åbne bakker, opsætning af et hav af bakker, så han aldrig skulle gå langt - og positiv fremhævning hver eneste gang jeg registrerede ham på en bakke - dvs masser af ros. Og ALDRIG skældud når han gjorde udenfor.
Og det virkede. Han blev helt renlig igen.

Så med en forhistorie med urinsten og blærebetændelse, der ville det absolut være mit bud - at katten forbinder bakken med ubehag.

[QUOTE=Churchtown;773057]Hvis katten har haft blærebetændelse og krystaller i urinen, da adfærden debuterede, så hænger problemet med stor sandsynlighed sammen med, at den forbinder bakken med smerte og ubehag.

Jeg har haft en kat, som udviklede urinsten og var igennem et langt og komplikationsfyldt forløb, som resulterede i penisamputation og diverse komplikationer efter dette.
Efter at han endelig var “rask” igen forbandt han tydeligvis fortsat bakken med smerter og var urenlig. Det tog mig et halvt år at få ham renlig igen - ved at skifte til åbne bakker, opsætning af et hav af bakker, så han aldrig skulle gå langt - og positiv fremhævning hver eneste gang jeg registrerede ham på en bakke - dvs masser af ros. Og ALDRIG skældud når han gjorde udenfor.
Og det virkede. Han blev helt renlig igen.

Så med en forhistorie med urinsten og blærebetændelse, der ville det absolut være mit bud - at katten forbinder bakken med ubehag.[/QUOTE]

Det er næppe problemet, da katten fint bruger bakke til det ene og andet, når det passer den. Det er langt fra hver gang, at den tisser ved siden af, men når den gør det, er det de samme steder igen og igen.

Hvis jeg købte en kat med et problem og en kontrakt på at jeg kunne levere den tilbage igen (og få mine penge igen) hvis problemet fortsatte efter xx tid, ja så ville jeg komme løbende med kat og kontonummer i så fald. I et tilfælde som det der er beskrevet her, er det så ikke nærmere til købers fordel med sådan en kontrakt end sælgers? Eller er det mig der har misforstået noget?

Tjah, det er jeg så ikke enig i.
For min kat kunne også bruge bakken indimellem, for så at tisse andetsteds næste gang.

For mig lyder det som om at du lagt dig fuldstændigt fast på, at der ikke er nogen tilgrundliggende årsag og at det er katten der er “trodsig”, istedet for at overveje, hvad der reelt kunne være grunden.
Du har fået en del gode bud i denne tråd - mange som var værd at overveje. Men det kræver arbejde at forsøge at korrigere dem - og det skal man selvfølgelig være indstillet på at ville.

Jeg har på intet tidspunkt talt om en trodsig kat :uha:

Katte er ikke mennesker.

Jeg levede med en kat der var urenlig i det meste af hendes liv, lige indtil jeg fandt ud af at det var sandet i kassen der var et problem. Det tog mig kun 12 år at finde ud af det. Da hun fik sin egen kasse med avispapir i istedet stoppede problemet.

Nej, det var ikke forkert sand, det var alle typer hun havde et problem med.

Det er fuldstændig rigtigt, at engang imellem drejer det sig om at finde den rigtige “knap” at trykke på. Det kan være det rene detektiv arbejde at finde ud af. Og mange gange så er det et rent tilfælde at man finder ud af det. Men det kan være en rigtig god i de at forsøge sig frem med alt muligt. Hvis katten ikke er altid urenlig - men kun i perioder - så bør man føre en dagbog og skrive ned hvad der sker i hjemmet rundt om det tidspunkt katten viser urenlighed. Så kan man måske finde et mønster man så kan ændre.

Siger man ikke - der er ingen problemer - kun udfordringer ??

Der er prøvet rigtig meget.

Det er vist omsonst at prøve at hjælpe, når der ikke bliver svaret på det, der bliver spurgt om. :dokdok:

Og hvorfor skal det være en hemmelighed, om det er ens egen kat, der er tale om. :?

HVAD er der prøvet? og hvor mange katte er der i hjemmet?

[QUOTE=DK Blackangel;772795]Ville i kunne leve med, hvis i havde en kat, der var urenlig, og der ikke lå sygdom eller manglende kasser mm. til grund for dette?

Kort sagt - ja det vil jeg kunne leve med i en tidsubestemt periode. Samtidig ville jeg gøre alt, hvad der stod i min mangt for at finde årsagen din dens urenlighed.

Hvis katten var tjekket af dyrlægen både her og der uden at finde noget?

Jeg ved ikke, om jeg ville kunne leve med dette, for er det en dårlig vane, forsvinder den nok aldrig.[/QUOTE]

Det er så din konklusion. Hvad vil du gøre, hvis det var din kat?
Da vi ikke rigtig er i stand til at hjælpe dig - surprise - hvad er så trådens formål?

[QUOTE=Teresa Guldager;773089]…Men det kan være en rigtig god i de at forsøge sig frem med alt muligt. Hvis katten ikke er altid urenlig - men kun i perioder - så bør man føre en dagbog og skrive ned hvad der sker i hjemmet rundt om det tidspunkt katten viser urenlighed. Så kan man måske finde et mønster man så kan ændre.

[/QUOTE]

Jeg er fuldstændig enig med Teresa mht. at føre dagbog. Hvis katten kun gør det engang imellem, er der et eller andet der udløser det, om det så er en ting eller flere, vil du så kunne finde ud af ved at have ført dagbogen. Så frem med kuglepennen, noter dato ned og hvad du har set af opførsel du synes er normal i flokken og tilsvarende unormal… og du vil sandsynligvis kunne finde et mønster forudsat at du observerer hvad der sker. Denne måde at notere på er rigtig god til at finde mønstre på så længe du også er konsekvent i din måde at observere på.

Klikkertræning var der også en eller to der foreslog, det tror jeg også vil være en god ting hvis det er stress… det virker i hvert her i hjemmet. Nu har jeg dog kun 2 katte, så selvfølgelig kan situationen være anderledes i et opdrætterhjem, det kan jeg af gode grunde ikke udtale mig om :slight_smile: Men det afstresser i hvert fald kattens hoved

[QUOTE=DK Blackangel;772897]Jeg spørger ikke om lov til noget. Hvorfor skulle jeg det?

Jeg spørger, hvad I ville have gjort.

Og hvem skriver, at det er min kat?

I er godt nok hurtige til at drage konklusioner, men det er jeg snart vant til ;)[/QUOTE]

Hvis det var din kat - hvad ville du så gøre?