Som sagt i første indlæg, så ved jeg ikke, hvad jeg ville gøre, hvis jeg havde sådan en kat.
[QUOTE=DK Blackangel;773229]Som sagt i første indlæg, så ved jeg ikke, hvad jeg ville gøre, hvis jeg havde sådan en kat.
:)[/QUOTE]
Du skulle opfordre den person, som har katten, til at tilmelde sig herinde. Vedkommende kan sikkert svare bedre og mere uddybende på de spørgsmål, der bliver stillet herfra, end du kan.
Nej, du sætter meget præcist fingeren på pointen. Man kan aldrig på forhånd vide, om folk vil overholde kontrakter og aftaler, men i dette tilfælde er det kun køber, der har noget at miste, hvis sælger ikke vil tage katten tilbage.
Måske ejeren af katten kunne udfylde en anamnese skema for adfærdsproblemer?
Det bruges normalt til dyrlægens udredning af problemerne, men jeg synes de kan være gode til at få et overblik over en situation. Forudsat man er ærlig over for sig selv. Eksempelvis er der spørgsmål til hvor meget det påvirker ens hverdag, hvad man vil gøre hvis problemet ikke løses mv.
Dvs spørgsmål der kan være svære at stille sig selv når man står over for en evt stor beslutning. Det kan hjælpe en til at få et andet syn på sagen, og måske få pejlet sig hen mod noget af det rigtige.
Jeg ved godt at det måske ikke er den bedste ide, men jeg kender et par stykker, der har brugt det til at kortlægge for sig selv hvad problemerne kunne munde ud i.
Det er lidt ligesom de forslag med at skrive dagbog
Bare et forslag, og så et held og lykke til ejeren og den bette mis
(link til evt skema http://www.dyrepsykologen.dk/upload/fileArchive/5.pdf )
Du må have været meget uheldig. Jeg har omplaceret en del voksne katte og solgt mange killinger, og jeg har endnu tilgode at folk ikke går i dialog med mig hvis der er problemer med katten. Men nu ved de selfølgelig også at de bare behøver ringe eller skrive, hvis det ikke går - for så starter jeg bilen i samme øjeblik, og henter katten - og køber katten retur. God kommunikation og gensidig tillid er kodeordet herhjemme.
Uheldig eller ej, det er sket.
Tak for alle jeres svar
Hvis den gør det igen og igen samme steder, så stil kattebakker der! Det kan godt være der en periode er nødt til at stå flere kattebakker i huset. Men det er altså metoden, helt som Churchtown skriver. En kat der har haft blærebetændelse og først er blevet urenlig af den grund, skal vendes til at der ikke er ubehag ved at gå på bakken. Så der skla flere bakker op, gerne åbne bakker, der hvor den gør det.
Og når den så længe har brugt de bakker så flyttes de en meter af gangen tættere på der hvor man gerne vil have bakkerne stående, så den flytter sit tisseri med
Vi har haft en hankat der havde blærebetændelse og han begyndte under det og tisse på køkkenbordet. Og det endte med at vi satte en lille bakke på bordet så tissede han i den, så blev den flyttet på gulvet, og han flyttede sit tisseri derned, og i løbet af en måned så var han tilbage i de oprindelige bakker
Og det er jeg glad for, for nu 4 år efter så har jeg stadig min Rumle dreng
Der kan ikke komme bakker op de steder. Det er ikke muligt, da der ikke er plads.
Men der er plads til, at en kat kan sætte sig og tisse (altså ikke stå og strinte) ?
Hvordan filan kan det så lade sig gøre?
[QUOTE=Temple Bar;773426]Men der er plads til, at en kat kan sætte sig og tisse (altså ikke stå og strinte) ?
Hvordan filan kan det så lade sig gøre?[/QUOTE]
Det er nedenunder et møbel, så det kan sagtens lade sig gøre.
Hvis der kan sidde en kat, kan der være en bakke. Bakker - eller bakkeanordninger - fås i mange størrelser og udformninger og højder. Det er bare om at finde den rigtige størrelse til det sted, hvor bakken skal stå.
læg et stykke plastik med en avis på, flyt så denne gradvis ud fra møblet.
Jeg bruger selv plastikunderlag med avis, og kattene vil som regel gerne bruge det
På genbrugspladser kan man tit finde gamle komfurer. Snak med pladsformanden om du må tage en plade fra et komfur…altså den til ovnen… Avispapir og en håndfuld grus eller måske ikke (kommer an på om det er gruset katten har aversion overfor) det er iøvrigt også genialt til killinger OG gratis
Udstillingsbakker er ikke særlig høje
Flyt stolen et andet sted hen og se om det hjælper.
Hvorfor stiller du egentlig spørgsmål, når du allerede har konkluderet hvad problemet er og givetvis truffet din beslutning - og i øvrigt ikke svarer på de mod-spørgsmål, der måske kunne hjælpe med at bringe en lille smule klarhed over sagen og hjælpe dig (katten)?
Der mangler stadig svar på, hvor mange andre katte, der er i husholdningen og hvad der præcist er gjort, for at forhindre adfærden (at stille flere bakker op er en af dem …) - det er altså svært at hjælpe med noget, som du egentlig ikke gider at have hjælp til …
Hvis folk drager konklusioner, så er det nok fordi du er meget sparsom med oplysninger. Så den del kan du tage et stort medansvar for.
Egentlig ville jeg ikke svare dig for du er ikke særlig meddelsom, og tingene skal hives ud af dig.
Er der en ejer der har interesse i de råd der kommer i denne tråd eller vil du bare have en kort stillingetagen til hvad man ville gøre a la “JA/NEJ til aflivning”? Jeg prøver bare at forstå hvad det er du søger af denne tråd.
Jeg tror katten vil have gavn af at blive omplaceret. Den “hemmelige ejer” skal naturligvis være åben og ærlig med alt, og så tale det hele grundigt igennem med køber. Lad katten komme ud i et hjem der er optimalt for den. Hvis katten har et godt og stabilt temperament, så ville jeg finde venner/familie uden husdyr/små børn, der kan hjælpe, og tage katten ind i en periode for at vurdere om omplacering virker. Det skal altid overvejes grundigt hvis man vælger det for det er stressende, men lige nu råber katten til ejeren hver gang den tisser udenfor bakken at noget er helt galt i dens miljø. Den kan ikke gøre det tydeligere, og det er ejerens ansvar/pligt at lave de nødvendige ændringer hurtigst muligt. Alt andet er simpelthen forfærdelig synd for den stakkels kat.
Generelt: Hvis du har så dårlige erfaringer med købere, så synes jeg du skal kigge GRUNDIGT på hvem du sælger til, hvad der står i din kontrakt m.m. Hvis det er gået galt tre gange for dig, så synes jeg du må erkende at der sandsynligvis er noget i din screening af købere der ikke er god nok. Alle kan tage fejl, men tre gange alene hvad omhandler omplaceringer er mange. Måske du ikke taler det ordentligt igennem med købere inden kontrakten underskrives. Noget er i hvert tilfælde galt, og for kattenes skyld bør du kigge nærmere på det.
[QUOTE=JKJ;773565]Hvis folk drager konklusioner, så er det nok fordi du er meget sparsom med oplysninger. Så den del kan du tage et stort medansvar for.
Egentlig ville jeg ikke svare dig for du er ikke særlig meddelsom, og tingene skal hives ud af dig.
Er der en ejer der har interesse i de råd der kommer i denne tråd eller vil du bare have en kort stillingetagen til hvad man ville gøre a la “JA/NEJ til aflivning”? Jeg prøver bare at forstå hvad det er du søger af denne tråd.
Jeg tror katten vil have gavn af at blive omplaceret. Den “hemmelige ejer” skal naturligvis være åben og ærlig med alt, og så tale det hele grundigt igennem med køber. Lad katten komme ud i et hjem der er optimalt for den. Hvis katten har et godt og stabilt temperament, så ville jeg finde venner/familie uden husdyr/små børn, der kan hjælpe, og tage katten ind i en periode for at vurdere om omplacering virker. Det skal altid overvejes grundigt hvis man vælger det for det er stressende, men lige nu råber katten til ejeren hver gang den tisser udenfor bakken at noget er helt galt i dens miljø. Den kan ikke gøre det tydeligere, og det er ejerens ansvar/pligt at lave de nødvendige ændringer hurtigst muligt. Alt andet er simpelthen forfærdelig synd for den stakkels kat.
Generelt: Hvis du har så dårlige erfaringer med købere, så synes jeg du skal kigge GRUNDIGT på hvem du sælger til, hvad der står i din kontrakt m.m. Hvis det er gået galt tre gange for dig, så synes jeg du må erkende at der sandsynligvis er noget i din screening af købere der ikke er god nok. Alle kan tage fejl, men tre gange alene hvad omhandler omplaceringer er mange. Måske du ikke taler det ordentligt igennem med købere inden kontrakten underskrives. Noget er i hvert tilfælde galt, og for kattenes skyld bør du kigge nærmere på det.[/QUOTE]
Jeg mangler en enig-knap, men jeg er helt enig i alle Jettes pointer ovenfor.
Jeg skal ikke træffe nogen afgørelser om noget.
Om jeg er god til at screene folk, jamen så skal jeg ikke sælge til nogen, for selv købere der har været sååå søde, og sååå glade for katten har brudt kontrakten.
[QUOTE=DK Blackangel;773675]Jeg skal ikke træffe nogen afgørelser om noget.
Om jeg er god til at screene folk, jamen så skal jeg ikke sælge til nogen, for selv købere der har været sååå søde, og sååå glade for katten har brudt kontrakten.[/QUOTE]
Det må så være konklusionen, at du skal beholde alt selv.
Jeg har afvist talrige købere gennem tiden, der har været både søde og glade for katten. Det er ikke kriterie nok til køb her i huset.