[quote=Helene;530066]Nej, men det forklare da på jævnt dansk, at der stadig findes katte der ikke er helt fejlfrie. Selvom det er 15 år siden.
At der så findes 355.000 uden gener er fantastisk. Men derfor skal en køber ALLIGEVL undersøge, at de ikke får en af de 12 der HAR problemerne.[/quote]
Jamen det er jo ikke unikt for perseren. Det gælder da mig bekendt for alle racer.
[quote=Marsini;530067]Jamen det er jo ikke unikt for perseren. Det gælder da mig bekendt for alle racer.[/quote] - det er jo det jeg har skrevet op til flere gange. Det er IKKE spesifikt for perseren, det gælder ALLE racer…skriver jeg for hurtigt eller hvad, synes ikke rigtigt folk kan læse hvad jeg reelt skriver:D
[quote=Helene;530061]Det kommer vist an på hvor godt man kan sproget:tihi:
Nej, men nu taler vi jo om opdrættere, hjemmesider, udstillinger mm her i DK.
Så selvom opdrættere her er rigtig godt med, modsat andre lande, så skal man stadig tjekke op på div tests mm og sætte sig bare en smule ind i hvilke skavanker ens race kan være uheldig at have. Så selvom vi er i Danmark med gode udgangspunkter og mere overskuelighed, så kan man stadig ikke købe kat med øjnene lukkede.
Og jeg som troede jeg efterhånden skrev forståeligt dansk, tsk tsk…:surrender1:[/quote]
Jeg forstår stadig ikke, hvad du mener med at man ikke kan være 100% sikker på kvaliteten af dansk opdrættede persere!
Du bygger dit udsagn på 2 oplevelser med persere…var de overhovedet fra registrerede opdrættere?
Beklager, men dine indlæg får mig op i det røde felt! Der findes perseropdrættere, der laver et seriøst stykke arbejde med sved og tårer, og så kan du udtale dig sådan på et så tyndt grundlag.
Så nej, du skriver ikke forståeligt dansk for mig…men kan du ikke skære det ud i stålbeton - så jeg bedre kan forstå hvad du mener?
[quote=Camilla;530070]Det gælder så åbenbart ikke for Ragdolls, som efter sigende ikke skulle have nogen sygdomme overhovedet… host host eller ikke…[/quote]SELVFØLGELIG har de sygdomme:)
[quote=Gidahmir;530079]Jeg forstår stadig ikke, hvad du mener med at man ikke kan være 100% sikker på kvaliteten af dansk opdrættede persere!
Du bygger dit udsagn på 2 oplevelser med persere…var de overhovedet fra registrerede opdrættere?
Beklager, men dine indlæg får mig op i det røde felt! Der findes perseropdrættere, der laver et seriøst stykke arbejde med sved og tårer, og så kan du udtale dig sådan på et så tyndt grundlag.
Så nej, du skriver ikke forståeligt dansk for mig…men kan du ikke skære det ud i stålbeton - så jeg bedre kan forstå hvad du mener?[/quote]Nej, du har ret. Jeg våser og ved ikke hvad jeg våser om. Undskyld.
[quote=Helene;530081]SELVFØLGELIG har de sygdomme. Men de er ret lette at tjekke fordi der ikke er tale om fejl PÅ katten rent fysisk/udseens mæssigt.
Nogen der vil tviste dén??:klapper:[/quote]
Ja undskyld mig, men du skriver selv "Det gode ved Ragdolls er også, at de ikke har nogle kendte sygdomme, modsat Perseren som har en lang række sygdomme og besværligheder" og det passer da absolut ikke!
[quote=Vivi_Fletcher;530084]Jamen så er det jo let nok … køb en perser, for der kan du se, hvad du får - det kan du ikke med de andre racer ;)[/quote]LIGE PÅ KORNET. HVIS du vel og mærke VED hvad du skal kigge efter…
Mig bekendt har alle racer/linier har kendte sygdomme … siger opdrætter noget andet er de uvidende eller fulde af løgn.
Den sætning lærte jeg da jeg startede opdræt - og den har jeg altid i baghovedet, når nogen siger, at der “intet er i deres linie/race”.
[quote=Helene;530081]SELVFØLGELIG har de sygdomme. Men de er ret lette at tjekke fordi der ikke er tale om fejl PÅ katten rent fysisk/udseens mæssigt.
Nogen der vil tviste dén??:klapper:[/quote]
Måske jeg bare ikke forstår din humor, men en kat der er en designkat - altså en race opstået med hjælp af flere racer - hvordan kan den undgå at have de selv samme sygdomme som de racer at bøvle med??
[quote=Camilla;530088]Ja undskyld mig, men du skriver selv "Det gode ved Ragdolls er også, at de ikke har nogle kendte sygdomme, modsat Perseren som har en lang række sygdomme og besværligheder" og det passer da absolut ikke![/quote]Nej, det var noget vås!
[quote=Helene;530097]Hvis bare den er HCM og PKD testet, så er der ikke så meget andet man kan komme efter. Så kan man altid tjekke for HD også. Man kan næsten købe den med bind for øjnene, når bare dét er på plads. Der er ingen kendte besværligheder, eller små overraskelser.
Er der så ikke en der skal skrive at de også kan få urinvejssten???:D[/quote]
Okay, nu er det altså mig, der er ved at falde ned af stolen af grin…hvis du tror, racen er så perfekt, så man nærmest kan købe den med bind for øjnene, så har du vist meget at lære endnu.
[quote=Helene;530097]Hvis bare den er HCM og PKD testet, så er der ikke så meget andet man kan komme efter. Så kan man altid tjekke for HD også. Man kan næsten købe den med bind for øjnene, når bare dét er på plads. Der er ingen kendte besværligheder, eller små overraskelser.
Orv - så meget…?? Vi skal bare teste for PKD, så er den i skabet.!
Okay, så hvorfor tester man så for PKD og HCM hvis den ikke har nogle KENDTE sygdomme? Så vidt jeg er informeret er det jo netop kendte sygdomme og præcis PKD tester man også persere for…
[QUOTE=En forhenværende bruger;530092]Måske jeg bare ikke forstår din humor, men en kat der er en designkat - altså en race opstået med hjælp af flere racer - hvordan kan den undgå at have de selv samme sygdomme som de racer at bøvle med??[/quote]Du har sikkert ret:)
[quote=Camilla;530105]Okay, så hvorfor tester man så for PKD og HCM hvis den ikke har nogle KENDTE sygdomme? Så vidt jeg er informeret er det jo netop kendte sygdomme og præcis PKD tester man også persere for…[/quote]I’ll stay corrected!
[quote=Helene;530109]
PKD og HCM er jo nærmest naturlov! ALLE ved hvad det er, ALLE ved at ALLE katte skal testes. Ingen hokus pokus dér.
Det er en del af pakken. Lidt som at trække vejret.[/quote]
Skal de det?
Jeg har aldrig testet mine abyer for disse sygdomme
Og gør det nok heller ikke fremover