Mad i 2022

De sidste to dag, har grillen været tændt, søndag noget marinerede stegeflæsk rema tilbud, og i går en hakke bøf.
Begge dage med kartofler og bland selv salat og flutes

Med venlig hilsen

1 Synes om

Efter dagen rengøring, var energien der ikke til at få lavet dressing og salat, så to burgerboller blev hevet af fryseren til burger i stedet for, bøf og bacon stegt på grillen.

3 Synes om

I går karbonader, kartofler og bønner og ærter

Med venlig hilsen

3 Synes om

De sidste par dage har jeg fået cultura med hindbær, fordi min mave har været træls. I aften skal jeg have vagten og har taget en pasta med kød/grøntsagssovs ud af fryseren. Det skal bare lige varmes i mikroovnen, så det er nemt hvis nu jeg får travlt med arbejdet.

4 Synes om

Alene hjemme, så single-mad. :slightly_smiling_face:
Det kunne meget let blive halvfabrikata fra købmandens delikatesse :sunglasses:

7 Synes om

Åh syndes det der med og finde på mad er så svært, må men må på den igen i dag :gruble:.
Igår kylling stykker i oven, og de sidste dages overskydende kartofler, brasede med krydderi og en pose fra rema med ratatouille, det var overraskende virkeligt godt, det skal købes næste gang det ryger på tilbud

Med venlig hilsen

1 Synes om

I forgårds en lille stykke steg/ribbensteg den ene ende var det ene, den anden ende det andet :tihi:.
I går koteletter med kartofler og grønsager
I dag persille dampede kartofler med sild til og masser af løg

Med venlig hilsen

2 Synes om

I går og i forgårs pastasalat med kylling. I dag har jeg lavet en kæmpeportion mørbradgryde og ris. Så kan jeg dele det op i portioner og fryse det ned. Det er dejligt nemt, når jeg har vagten og ikke altid har tid til at kokkerere :grin:

3 Synes om

Til de andre hjemmelavet lamme porchetta , grillet majs, kartofler og sovs
Jeg nøjes med majs
Med venlig hilsen

2 Synes om

I aften skal der hygges max. Min søn har lavet de lækreste italienske kødboller i tomatsovs til mig. Så i aften skal jeg have frisk pasta med de kødboller og et glas god vin eller to til, et par tændte stearinlys, fødderne oppe og Obi-Wan på skærmen. Det har jeg helt sikkert fortjent efter en godt 30 timers telefonvagt :smiling_face_with_three_hearts: :savle:

8 Synes om

Hjemmelavet ymerkoldskål med kammerjunker. Den eneste slags koldskål jeg spiser, fik det gennem hele min barndom og har endnu en fundet en købeversion af koldskål, som jeg gider købe igen. :grin:

4 Synes om

Og så skiver du, at du spiser den bedste opskrift på koldskål, og ikke kommer med opskriften :hmpf: :venter:.

Med venlig hilsen

1 Synes om

Ifølge mine smagsløg :stuck_out_tongue: En liter ymer, 2 æg, og sukker indtil man synes det passer. Jeg ved ikke hvor meget jeg bruger, jeg hælder bare (nok for meget) sukker i, smager, og det gentager jeg indtil jeg synes den er sød nok. Super enkel, og lige den smag jeg forbinder med rigtig koldskål.

1 Synes om

Jeg har ikke spist koldskål, siden Hatting stoppede med at lave tvebakker. Jeg kan ikke fordrage kammerjunkere og der findes ingen tvebakker på markedet mere, der er værd at spise :grade:

I går fik jeg pizza og i dag står den på tarteletter med høns i asparges. Jeg har ikke rigtig overskud til at de store kulinariske eventyr for tiden, så det skal være nemt. Godt jeg snart har ferie :waytohot:

1 Synes om

Som barn fik jeg det også mest med tvebakker, men jeg kan jo nærmest ikke få ting søde nok, så nu til dags er det altid med kammerjunker.

1 Synes om

Jeg har aldrig brudt mig om kammerjunkere og har altid været vild med Hattings tvebakker. Det var en sorgens dag, da de stoppede med at producere dem. Men det er nok godt det samme, for min opskrift på koldskål er ikke just sund. Men hold da op hvor smagte det godt og jeg savner det :savle:

2 Synes om

Med alt det sukker jeg hælder i min, kan den vist også kun kaldes usund. :tihi: Men jeg spiser det en til to gange pr. sommer, så næppe det jeg er blevet tyk af.

2 Synes om

I min opskrift er der sådan set ikke voldsomt meget sukker. Jeg kan nemlig godt li’ den syrlig. Til gengæld er der 1/4 l. fløde i til 1 l. kærnemælk :grin: Men kærnemælk i dag, er jo heller ikke kærnemælk mere. Da jeg var barn var det rigtig kærnemælk med bitte små klumper smør i. I dag er det vel bare syrnet mælk. Smagen er i hvert fald en del anderledes end da jeg var barn

2 Synes om

Tak :tak:, øhh 2 æg. Er det hele eller? Og pisker du dem med sukker inden, eller bare ned i ymer?

Denne her opskrift har jeg ikke hørt om før, den skal prøves :blush: tak @Enki

Det er du ikke den første jeg høre der har den mening

Den med fløde har jeg hørt om men ikke fået prøvet, tak :tak: @solveig for at minde mig om den, den skal prøves.
Min mormor lavede 3 varianter, en med citron og en med appelsin :yum:, åh lang tid tiden jeg har lavet den.
Jeg køber altid øko kærnemælk, og allerhelst thise det er så tæt på min barndoms kærnemælk syndes jeg, men nu var vi forkælet, da far tit fik køb det direkte ved tankbil.

@solveig her er fra thise de skriver det er fra smør produktion, den samme har de i fakta også thise og i coop butikker der hedder den angelmark
https://thise.dk/produkter/thise-kaernemaelk-05-1l/

Skulle du løbe over denne her, så prøve den, tro det er dig når du gerne vil have den syrligt
https://thise.dk/produkter/thise-kaernemaelk-med-citron-05-1l/

Åh nu vi er ved koldskål. Laver jeg lige en efterlysning. Min mor havde lært og lave en med budding pulver, men så var det jo pludselig livsfarligt og spise når det ikke blev opvarmet. Så blev mor bange og turde ikke lave det mere, hun tænkte selvfølgelig nok også mere på det da hun arbejdede med fødevarer og mad. Og til nogle få meget sårbare folk.
Jeg kan ikke huske, hvordan, hvad der blev gjort, men smagen. Og jeg var jo bare en stor skolepige. Og var rigtig pige fornærmet. Og ja tiden gik, og havde også været snak om det skal jeg prøve selv og lave med mors hjælp, men mere blev det ikke til.
Er der en der kende noget til den opskrift ?

Med venlig hilsen

1 Synes om

Tak for tippet @Beimis Hvis jeg nogensinde igen skal lave koldskål, så vil jeg bestemt bruge den fra Thise. Dog ikke den med citron. Skal der citron i min koldskål, skal jeg nok selv finde ud af at putte det i :grin:

Jeg har aldrig hørt om at bruge buddingpulver i koldskål, men det lyder interessant. En hurtig googlesøgning fandt denne opskrift Mon det er den du husker?

1 Synes om