Mad i 2022

Du kan se dem her. :slight_smile:

Saftig æbleburger med bløde løg og sprøde fritter

Cajunpaneret kylling med krydret kartofler og frisk tomatsalat

4 Synes om

I aften har vi fået vegansk lasagne…:yum:

1 Synes om

Rester i dag og så har jeg lavet en kæmpeportion lasagne til familien der kommer på visit i morgen. Det er SÅ længe siden jeg har lavet lasagne - hvilket er ubegribeligt, for det er simpelthen verdens bedste lasagne. I hvert fald hvis jeg selv skal sige det :ups:

5 Synes om

Jeg skal til konfirmation, så er spændt på hvad menuen står på. :slight_smile:

6 Synes om

Det må du ikke sige uden en opskrift… Jeg leder stadig efter den helt rigtige lasagne :see_no_evil:

1 Synes om

Det er fra en gammel opskrift jeg engang havde, så jeg laver den sådan lidt på slump nu om stunder. Til 1 kg oksefars bruger jeg 5-6 store løg, ca 3/4 kg gulerødder, 4-6 fed hvidløg, ca 1/4 knoldselleri. 3-4 dåser hakkede tomater, 2-3 dåser tomatpuré, salt peber og timian. Alle grøntsagerne rives og svitses med kødet nogle minutter, når det er brunet af. Derefter tilsættes tomaterne og krydderierne. Lad det simre ½-1 time. Måske skal der også lidt vand ved, hvis sovsen virker for tyk. I dag tilsatte jeg ca en dåse vand (jeg brugte en af dåserne fra de hakkede tomater)

Derpå laves en god bechamelsovs, godt med reven ost og revet muskatnød i, lidt salt og peber. Så bygges lasagnen, først et lag kødsovs, derefter nogle skefulde bechamelsov og så lasagneplader. Dette gentages og afsluttes med et lag kødsovs og bechamelsovs på toppen.
Bages i ovnen ca 1 times tid ved 175 grader. Jeg plejer at lægge staniol over, indtil det sidste kvarter, hvor jeg også skruer op på 200 grader.

3 Synes om

Den lyder da til at være til at gå til :heart:

De små eller store? :slight_smile:

1 Synes om

Idag fìk vi resten af lasagnen fra i går…mere😋

1 Synes om

Aftensmaden kombineret frokost en rundstykke
Med venlig hilsen

De store :smil:

2 Synes om

@solveig når du selv laver lasagne, bruger du så tørrede plader eller friske,

Med venlig hilsen

Jeg har altid brugt de tørrede. Så har jeg dem altid i huset, hvis jeg skulle få lyst til at lave lasagne. Og nej - det er ikke nødvendigt at forkoge dem :smil:

Faktisk var det ret svært at skaffe lasagneplader, da jeg for over 40 år siden skulle lave det første gang. Både lasagneplader og tomatpuré var ikke sådan lige at skaffe ved den lokale købmand :grin:

5 Synes om

Let løsning i dag, færdiglavet kartoffelpizza fra Nemlig/Stoklund, skulle bare i ovnen.

Økologisk kartoffelpizza med persillepesto, pecorino og rosmarin

4 Synes om

@Enki hold op det ser godt ud igen

Her stod den på karbonader, kartofler, gulerødder, blomkål , ærter og sovs jeg tog lige lidt " engelsk sovs" til også :yum:

Med venlig hilsen

1 Synes om

Hele kanten var desværre næsten uspiselig, så tør og hård var den. Men resten var udmærket. :slight_smile:

1 Synes om

Det blev den nemme løsning i dag med kogt pasta, et par æg, ærter og en dåse tun :slight_smile:

3 Synes om

Det skulle også være nemt her, så pomfritter, kyllinglår i ovn, og salat

Med venlig hilsen

2 Synes om

Biksemad med spejl æg

Med venlig hilsen

1 Synes om

Kaninragout med div. hakkede prydplanter :muhaha: … de skulle nødigt gå helt til spilde …

4 Synes om

Koletter, med kartofler og rosenkål

Med venlig hilsen

1 Synes om