O O Tanker i juni 2026 O o

Og huske at fortælle hende at der max kan oploades 5 billeder af gangen

4 Synes om

Tak, jeg siger det videre :smiley:

3 Synes om

ved ikke helt om jeg skal grine eller græde

Når jeg så benytte mig af flue net vinduet

I har en gæt

Hvrm tro i der hænger i det ude fra :venter:

Vinduet har aldrig været så lukket

6 Synes om

Godkendt som god bidder

11 Synes om

Hmm
Den øjeblik jeg skrev godkendt
Hvad skete der så her

Nej tak :nauseated_face:

9 Synes om

Der er kommet en ny ugekonkurrence … Det er sommer og jeg drømmer om

4 Synes om

Et solsortepar har en rede i vores forhave tæt på katteindhegningen, og når de ikke tager sig af ungerne, bruger de tiden på at skælde kattene ud :roll_eyes: Jeg glæder mig ikke til ungerne forlader reden og håber bare de holder sig på deres egen side af hegnet :pray: Mishka, på den anden side, har ligget ved hegnet i ugevis og holdt øje med situationen. Jeg ved godt hvad han håber :frowning_face:

11 Synes om

Da jeg kørte på arbejde i morges og kørte om til parkeringspladsen på bagsiden ser jeg noget brunt en del meter foran mig. Der er masser af træer og natur omkring butikken, så tænker det er en gren med nogle indtørrede blade. Det ligger der så tit og tænker at den må jeg hellere fjerne når den stikker sådan op.

Kommer tættere på og kan konstatere at det altså er pelset.

Åh nej, tænker jeg - er det mon et lille dødt dyr?
Jeg når at blive ked af det. Der er rigtig mange dyr her pga af træerne og “engen” ved siden af med en forvokset vandpyt.

Jeg har sat farten ned, men kommer tættere og tættere på. Det bevæger sig ikke. Da jeg kommer tæt nok på til at kunne se flere detaljer, går det op for mig at det er et temmelig ungt egern. Eftersom jeg tror det ligger dødt og ikke sidder oprejst med lang, pjusket hale har jeg vurderet størrelsen til at være større end den reelt var da jeg kom tættere på. Den rører sig ikke ud af stedet selvom jeg nu var tæt på. Den var så nuttet og det var på parkeringsplads, så jeg stopper bilen for at se om jeg kunne nå at få et billede af den.

Men så kom den (heldigvis) alligevel i tanke om at bilen kunne være farlig og løb sin vej.

Der går en times tid. Jeg står i skranken og hører nogle kunder komme med et udbrud. Jeg troede de var snublet over noget og skal til at gå om til dem, da det lille egern render forbi mig.

Hører den kunde der kom med et udbrud før sige “der er sgu et egern herinde”, så tænker hun var blevet forskrækket og ikke var snublet. Så fokus på egern ungen og forsøge at få den ud af døren. Men de står tæt på døren, så selvfølgelig vender den om og render modsat.

Jeg åbner endnu en dør for at se om jeg kan lede den derhen, og i mellemtiden prøver kunderne at forhindre at den render længere ind i butikken.

Den får forvildet sig ind til et stort gulv-til-loft vindue, som desværre ikke kan åbnes og render fra den ene side til den anden. En kunde tager sin trøje af og prøver sammen med sin kone, at fange den i trøjen, men så snart egernet bevægede sig under trøjen blev de forskrækkede og bange for at blive bidt, så jeg bad om at låne trøjen og fik dækket og svøbt den i trøjen, lidt som jeg svøber Dumle i et håndklæde efter et bad, men bare hvor hovedet var dækket også, og så gik jeg godt ud i krattet med den inden jeg satte den fri. Håber den holder sig væk, nu.

Den vred sig en del til at starte med, men faldt så lidt til ro jo længere jeg gik med den. Og da jeg lagde trøjen ned og viklede den fri sad den lige og sundede sig et sekund, inden den sprang af sted hen mod de træer jeg satte den tæt på.

Det sødeste lille kræ, men som jeg håber aldrig at se igen.

Kunderne var meget imponerede over at jeg ikke var bange for at blive bidt, men som jeg sagde til dem, så er jeg vokset op på landet og har også håndteret en flagermus engang, så et lille baby egern er jo ingen sag.

21 Synes om

For 7 år siden blev jeg mormor til Emma Victoria :heartbeat:

19 Synes om

Er hun allerede 7 år - tiden iler afsted og vi kan knapt nok følge med. :dokdok:
Tillykke til Ammas solstråle :ballonbamse:

6 Synes om

Jubiiii … så kom der en brugbar router og jeg har (forhåbentlig) et stabilt net igen :jubiii:

18 Synes om

Sidste chance i morgen, at få kattenes sommerdrømme med … Det er sommer og jeg drømmer om

6 Synes om

Klokken er ikke engang 10, og Mishka har allerede haft fat i tre solsorteunger i dag :anguished: Vi har fået dem alle sammen fra ham, og jeg tror ingen af dem har taget alvorlig skade, men jeg er bange for at det er gået deres mor værre. Det må være hende Mishka havde fat i i går, og selvom hun slap væk, har vi ikke set hende siden :cry:
Hvorfor kan de fugle ikke bare holde sig fra indhegningen?
Ét er i hvert fald sikkert: Når ungerne er helt væk, fjerner vi reden så forældrene ikke forsøger sig med flere kuld der.
Det er en dygtig lille jæger du har solgt mig, @Jeanette

12 Synes om

Tikka fik igen ros ved dyrlægen, denne gang for at være sød og kun markere med tænderne, da hun ikke gad stikkes i fremfor at gå direkte til bid :see_no_evil:

Heldigvis kan vores primære dyrlæge et eller andet, så da hun overtog nålen sagde det vupti også kunne vi kører hjem igen :hjerte:

8 Synes om

Næh, du skal lade reden være. Så kan de ikke bygge en ny rede lige der.

Solsorte genbruger ikke reder. Det er uhygiejnisk. Og det er et led i deres yngle adfærd, at de skal bygge en hel ny rede for hvert kuld.

10 Synes om

De er fantastisk jæger og sommetider også ludt for gode :tihi:

6 Synes om

Det gør Delle også. Men hun gør det så både når hun siger fra, når hun ikke føler jeg lytter til hende (typisk når hun vil have mad før spisetid), når hun vil fortælle mig noget, når hun vil bede om at lege, når hun har savnet mig. Osv osv osv. :tihi:

6 Synes om

Og så har vi haft episode nr.4 :roll_eyes:
Denne gang slap ungen dog selv fri og hoppede gennem hegnet ind til naboen. Gad vide om det er fire forskellige vi har haft på besøg, eller om der er nogen der har ment de skulle herind en ekstra gang.

8 Synes om

Det gør Tikka også meget gerne ved mig :tihi:
Men normalt kombinere hun det ikke med tilbage lagte øre og et ekstra snap eller to, som hun gjorde i dag, for at vise at det altså var alvor, men fordi dyrlægen respekterede det og hentede kendt forstærkning, så accepterede hun heldigvis, at der ikke var noget at gøre -tirsdag og onsdag accepterede hun at det var en af de andre to dyrlæger, men i dag skulle hun altså bede om hende hun oftest har set :tihi:

7 Synes om

De bygger normalt ny rede om foråret, men genbruger den typisk til årets kuld: Solsorte-familie har fået fire kuld - DOF BirdLife

7 Synes om