Vask af kat og udstilling

For en gangs skyld er vi lidt foran i programmet til weekendens show.
Camper rengjort i går, udstyret er pakket, der er støvsuget og vasket gulve og kattene er vasket. Jeg er i bund med vasketøjet.
I morgen står hele dagen på hygge med Frej.
Fredag formiddag pakkes resten i camperne og turen går nordpå :dans:

Det er 11 år siden jeg var på mit første show i Brædstrup :danse: Jeg har endnu ikke fortrudt at jeg tog springet, selv om det var en stor udfordring for mig den gang.
Jeg havde en fantastisk hjælper på dagen og jeg er hende evig taknemmelig, for indrømmer gerne at havde det ikke været for hende, ja så var jeg nok rendt skrigende væk :lol:

10 Synes om

Så er jeg sikker på jeg vil havde det på samme måde , når jeg står der :panik:, men tro I det stille på, jeg vil grine :joy: af mig selv, der efter

Nu spørger jeg lige dumt, havde helt opgivet en udstillingskat. Af den grund
Du @Jeanette skriver

I kattebilleder
Og @_DK_Sugieh i husets knejter skiver

Men skal man ikke have sådan en tørre maskine ?

Med venlig hilsen beimis ejer

Jeg skal ikke :slightly_smiling_face: Tror måske det er de langhårede der bruger dem.

1 Synes om

Kattegale var/er grunde til jeg kom i gang med racekatte i stedet for blandninger og det var også her jeg fik vejledningen til show og hjælpen. Anneth er dog ikke på kattegale længere.
Synd du har opgivet en showkat, men det kræver god vejledning, Klubberne er heldigvis gode til at finde en der kan hjælpe dig på dagen, hvis du oplyser du er ny. Og det er også mit indtryk det er rimeligt nemt at låne udstyr til de første gange.

Nogle racer skal føntørres, bla perser er det en nødvendighed, mens andre heldigvis kan nøjes med at lufttøre. Kurilean Bobtail lufttørre (dog ved der er nogle som føntørre Bobtailen, men det er helt unødvendig, med mindre de har en dårlig pelskvalitet)
Jeg startde med Maine Coon og de skulle føntørres, men ved der er flere der lader deres lufttørre uden det giver problemer ( Min tanke er at det er dem der har fået avlet sig væk fra perser pelsen)

1 Synes om

Sorry…? :thinking: :huh:

2 Synes om

Jeg har over årene udstillet to maine coons til Supreme Premier (Beimis - det er højeste titel i FIFe, den organisation de fleste i DK udstiller i. Det krævede at de vandt certifikatet 25 gange), hvor den ene er DVM også, og en til Grand International Premier (næsthøjeste titel) uden nogensinde at føntørre en eneste af dem :hoho:

Hjemme

På show

7 Synes om

Har trukket +25 birmaer igennem til først EC eller EP (den gamle titel) og SC og SP (det nye navn på samme titel). 3 x vask og føntørring, ellers har man spildt sit arbejde - manglende føntørring er fuldstændigt no go. :yikes:
Har ligeledes slæbt en stribe europeer igennem til diverse titler, heraf én national winner. Ikke én af dem har nogensinde været i bad :slem: Vi klipper kløer og sikrer os at ørerne er rene og der ikke sidder søvn i øjnene - så er vi klar :slight_smile:
VH
Susanne

7 Synes om

Og så var der Jaaaaames, som bare lige fik et pust tørshampoo og så fik vi tonsvis af ros for pelskvalitet og showvask :tihi: Det var helt pinligt, da en dommer ville have os til at fortælle en anden udstiller (hvor pelsen var klasket), hvordan vi gjorde :ups:

Han var 2-3 certer fra supreme :heart:

(James var en bimse fra Susanne, så normalt er vask og føn nødvendigt)

5 Synes om

Mente nok at birmaen var en af dem der også helst skulle føntørres, men turde ikke skrive da jeg ikke var sikker. Er desværre generelt ikke inde i hvad og hvordan de andre racer skal håndteres op til show :slight_smile:

Vi har enkelte bobber der heller ikke bliver vasket inden show og ligeledes får super ros, mens andre vaskes kun for at det er en kanon måde at få fjernet store mængder løs pels. vores får max 2*vask

1 Synes om

Nårh ja, européerne! Dem regner jeg slet ikke :tihi:

1 Synes om

Jeg havde læst en sted til opstart hvad man skulle bruge, ikke her på kattegale. Og der var sådan en tørre skab. Fandt den på hjemmesiden i USA. Den kostede da motoren i en jetjager, :yikes: og hvor i alverden kunne jeg sætte skrumlet,
Jeg sad for “sjov” en nat, imens jeg ventede på Ole lukøje :donk:… sad bare og prøvede og finde ud af hvilke ting man skulle anskaffe sig til opstart, hvis man ville gå på udstilling. Fandt priser og produkter. Kom til denne tørre skab og opgav drømmen.
Men med det du skiver og @Eva_K , @Susanne_W og @Lykke skiver er det da til og håndter og være med i :tak:
Kan fornemme der er meget forskel fra kat til kat inden for samme race, hvor meget der skal gøres :smil: , så er jeg vist med på drømmen igen

Med venlig hilsen beimis ejer

2 Synes om

De fleste jeg kender har IKKE et tørreskab - jeg har end aldrig overvejet om det var noget :wink: Jeg har en føntørrer - godt nok en velvoksen udgave af det, men de første 15 år tørrede vi kat med en ganske almindelig føntørrer til mennesker :slight_smile: Den største udgift er og bliver katten - til gengæld er der normalt mange års fornøjelse i sådan en :slight_smile:
VH
Susanne

6 Synes om

Jeg mener at Lailah har et tørreskab…

2 Synes om

Ja - hun er den eneste jeg umiddelbart kan komme i tanker om :slight_smile: Ikke alle mine er lige begejstrede for at blive føntørret, men så gør vi det mens de sidder i en transportkasse af stof med net hele vejen rundt, så hjælper det på forståelsen.
VH
Susanne

3 Synes om

tørreskab er vist også mest for dem der VIRKELIG vil udstille deres persere :tihi:

Selv da jeg vaskede min gamle russer og han måtte hjælpes med at tørre nogle gange så klarede en føntørrer arbejdet.
Til gengæld så har jeg siden hen kun haft katte, hvor det der bad slet ikke er nødvendigt :ups:
Det gør udstilling meget lettere :tihi:

4 Synes om

Da jeg udstillede tog jeg både Europé (Wehnerts Madeleine) og Huskat (Rottweiler (ja det hed han)) i bad :smiley:

Der var så også kun 1 af hver og efter Rottweiler ikke gad udstilling blev det kun til Madeleine :smiley:

Men det var da også besværet værd :smiley:

1 Synes om

Alle de dejlige katte der skal på udstillingen her i weekenden, kan i have en rigtig god udstillingen og husk nu i er lige dejlige uanset hvilken en placering i får, en skal jo være sidst, men en skal jo desværre også være den først.
Og søg nu for jeres “slaver” få hygget bare lidt også. God udstillingen til jer :smil:

Med venlig hilsen beimis ejer

Tusind tak
De flest af os udstiller for fælleskabet og hyggens skyld, men selvfølgelig er det skønt at få sit certifikat og endnu bedre en Best in show med hjem, men det er toppen af kransekagen.
Syntes heldigvis det er sjældent vi oplever dem der bliver mega sure, når de taber, dog havde vi en konkurent til NOM, der tændte helt af når vi slog hende. De første år som udstiller, gik det mig på, men så lærte jeg at trække på skulderen af det.
På en udstilling var det rigtig slemt, så slemt at både dommeren og hende der stod med min kat var mega chokeret, et par andre udstiller så det og kom og snakkede med os, for de havde aldrig oplevet en sådan opførsel fra personen. De fik en forklaring at det var helt normel når hun tabte. Dette ville de dog ikke acceptere, så de tog en snak med hende og siden da, har der ikke være nogen dårlig opforsel fra hendes side.

Hvis du vil starte udstilling, har jeg set nye udstiller, der starter med at ligge almindelig tæpper i bunde og over buret, så det behøver ikke koste en krig at komme i gang. Som Suanne skriver er det katten der er dyrest, men efterfølgende, ja så kan man bruge en formue på ting man mener man slet ikke kan undvære :lol:

At besøge en udstilling og være en del af en udstilling er to vidt forskellige ting. Er man der først med, som udstiller og har oplevet fællesskabet, ja så er en besøg på en udstilling ikke det samme længere. Vi har to gange efter vores opstart som udstiller været med som besøgende og der er man bare ikke en del af fællesskabet på samme måde, som når man tjekker ind om morgnen

3 Synes om

Og denne gang må vi ikke engang det :sob:

Jeg havde glædet mig sådan til sidste cert på Rhys, men vi måtte sande at overskuddet til udstilling bare ikke er der lige nu. Så skulle vi bare på besøg nu det var i baghaven… Øv!

1 Synes om

Det er så træls der ikke er åbent for publikum :pensive: Men hellere det end slet intet show :wink:

Ang. at groome og vinde osv. Så er jeg så piv heldig at uanset, så tager jeg de skønneste katte med hjem igen. :smile:

5 Synes om